Afgelopen woensdag was bij ICER in Ulft de afsluiting van de eerste Euregionale Business Jump. De 16 deelnemers aan deze stoomcursus ondernemen presenteerden hun uitgewerkte ideeën aan een professionele jury. Sem Visser, Thijs Vriezen en Rob Hesseling van het Graafschap College en Fatih Özden van Berufskolleg Bocholt West werden de winnaars. De jury beoordeelde het idee van de drie Nederlandse studenten (een flexibel stopcontact) en het idee van de Duitse Fatih (een milieuvriendelijke Riksja als vervanger van de autotaxi in een aantal Duitse steden) als beste. De winnaars ontvingen uit handen van Otwin van Dijk (burgemeester van Oude IJsselstreek) en Elisabeth Kroesen (plaatsvervangend burgemeester van Bocholt) hun prijs. Ze kunnen de komende tijd rekenen op extra begeleiding bij het verdere uitwerken van hun idee.

Vanuit de opleiding Sport en Bewegen namen Anouk Arendsen, Yeldan van Uem en Lowie Buiting deel. Zij volgen het keuzedeel Ondernemend vakmanschap en zagen de Business jump als een mooie kans om hun eigen bedrijfsidee nog verder te ontwikkelen.

Voorbereiden en binden

De Business Jump, die voor de derde keer plaatsvond maar voor het eerst in Euregionaal verband, werd van 17 tot en met 19 december georganiseerd door het Graafschap College, het Centrum voor Jong Ondernemen, de Stadtsparkasse Bocholt en drie Duitse Berufskollegs uit Bocholt. Enerzijds om jongeren voor te bereiden op het starten van een eigen onderneming. Bijvoorbeeld door hen te helpen bij het uitwerken van ideeën en het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden. Anderzijds om, in het licht van de krimp, jongeren te binden aan de regio. De Achterhoek is een van de meest innovatieve regio’s van Nederland en biedt veel kansen voor ondernemerschap.

Euregionale samenwerking

Dit jaar namen voor het eerst ook Duitse studenten deel aan de Business Jump. Er is samenwerking gezocht met Duitse scholen in het grensgebied. “Met name in de Euregio krijgen zowel Nederlandse als Duitse jongeren in de toekomst met elkaar te maken. Of ze nu in dienst gaan bij een werkgever of ondernemer worden. Zowel het Graafschap College als de Duitse Berufskollegs vinden het belangrijk om studenten hier tijdens de opleiding op voor te bereiden en te zorgen dat ze de zogenaamde Euregionale competenties ontwikkelen. Het gaat hierbij om vaardigheden op het gebied van communicatie en cultuur. Tijdens de Business Jump werkten de Nederlandse en Duitse studenten intensief met elkaar samen. Gezamenlijk werkten ze aan het opstellen van een businessplan en het voorbereiden van een pitch”, aldus Stan Buil, projectmanager van het Euregioproject ‘Leren zonder Grenzen’.